5 / 2011 - atmosfääri, Musiikkitalo

Arvostetut musiikin ammattilaiset puhuvat arkkitehtuurista. Säveltäjä Eero Hämeenniemi kertoo esseessään musiikinkuuntelun erilaisista tavoista ja tiloista 1600-luvulta lähtien aina Helsingin Musiikkitaloon saakka. Ylikapellimestari Sakari Oramo jatkaa Musiikkitalosta sanoen, että jokainen uusi esitys salissa on eräänlainen Helsingin kantaesitys. Kapellimestari John Storgårds kertoo musiikillisesti erinomaisesti soivien salien synnyttävän valtavasti lisäinspiraatiota orkestereiden työskentelyyn. Ulkomaalaiset kriitikot arvioivat Musiikkitalon arkkitehtuuria, ja myös talon arkkitehdit Marko Kivistö ja Ola Laiho kertovat näkemyksistään. Toinen uusi, esiteltävä konserttisali on Rovaniemen Korundi. Lehdessä julkaistaan myös talon arkkitehdin Juhani Pallasmaan artikkeli taiteen ja ympäristön kokemisesta atmosfäärinä.

Yksi nykyarkkitehtuurin mestareista, Steven Holl, kertoo laajassa haastattelussa uusista töistään, toiminnastaan Kiinassa ja pohjoismaisesta ilmapiiristä, jossa hän on viihtynyt. Kiasman arkkitehti muistelee museon vaiheita ja sanoo projektin vaikuttaneen hänen elämäänsä käänteentekevästi. Töölönlahden alueesta on muodostunut vuosikymmenien kuluessa Suomen itsenäisyyden ajan merkittävin julkinen tila. Eri sukupolvien arkkitehdit arvioivat nykytilannetta ja esittävät kritiikkiä. Radanvarren pääkonttorikatastrofiin tuo valonpilkahduksen tuore päätös Keskustakirjastosta.

Näköislehti: Site Logic