2 / 2010 - kaupunkisuunnittelu, Newly Drawn

Aalto-yliopiston professori Trevor Harris arvioi parantumattoman urbaaniromantikon päiväkirjassaan suomalaisen kaupunkisuunnittelun kehitystä. Hän haluaa lopettaa kestävän kehityksen liturgisen toistelun ja puhua viisaasta rakentamisesta. Pikasuunnittelun sijaan tarvitaan hitauden arkkitehtuuria. Tekniikan tohtori Anssi Joutsiniemen mukaan autot pitäisi ottaa kaupunkirakenteen suunnittelussa paremmin huomioon, sen sijaan että ne sullotaan kaupunkeja halkoville läpikulkuväylille. Arkkitehti Meri Louekari kertoo uusista kaupunki-ideoista Hampurin satama-alueella ja tekee vertailua Helsinkiin.

Yhdeksän nuoren toimiston muodostama Newly Drawn -ryhmä on toteuttanut töistään kansainvälisen kiertonäyttelyn ja julkaissut kirjan. Haastattelussa on neljä ryhmän arkkitehtia. Mikko Summanen (K2S), Vesa Oiva (Anttinen Oiva Arkkitehdit), Ilkka Salminen (Verstas) ja Juha Salmenperä (AFKS) kertovat, mitä uusi sukupolvi haluaa ja mihin arkkitehtuurimme on menossa. Tukholmalainen Rasmus Wærn arvostelee Newly Drawn -kirjan. Hän toteaa, ettei yksikään arkkitehtisukupolvi ole ollut yhtä heterogeeninen kuin tämä.

Sisältö

arkkitehti Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki / Rainer Mahlamäki, Maria Jokela, Tarja Suvisto
osoite Ulappasaarentie 2, Helsinki
laajuus 6 388 m2 + 1 700 m2 (autotalli)
valmistuminen 2006

arvio Panu Lehtovuori

arkkitehti Arkkitehdit Frontelius+Keppo+Salmenperä / Jari Frontelius, Jaakko Keppo, Juha Salmenperä
osoite Porarinkatu 9, Espoo
laajuus 1 060 m2
valmistuminen 2009

arvio Pirjo Sanaksenaho

Näköislehti: Site Logic