Mainos

Tutkimus

Havainnekuvat paljastavat arkkitehtuurikulttuuriin juurtuneita oletuksia ja arvostuksia

Valokuvamaisia perspektiivikuvia vähätellään usein suunnittelusta irrallisena kuvittamisena ja markkinointina, vaikka todellisuudessa fotorealismi kietoutuu syvälle arkkitehtien ajatteluun, oletuksiin ja arvostuksiin.

Teksti Hanna Hyvönen
Albrecht Dürerin puupiirros Luutunpiirtäjä (1525) kuvaa, miten renessanssitaiteilijat hyödynsivät teknisiä apuvälineitä konstruoidessaan perspektiivikuvia geometrialtaan monimutkaisista esineistä. Lähde: The Metropolitan Museum of Art, New York


HARVA ARKKITEHTI MYÖNTÄÄ keskittyvänsä suunnittelutyössään fotorealistisiin havainnekuviin. Klassisen arkkitehtuurikäsityksen mukaan suunnitelma kiteytyy suoriin projektioihin: sekä viitteelliset että valokuvamaiset perspektiivit vain kuvittavat sitä, mikä on kiinnitetty asema- ja pohjapiirustuksiin, leikkauksiin sekä julkisivuihin. Yleisesti toki ajatellaan, että fotorealistiset havainnekuvat avaavat valmista suunnitelmaa tehokkaasti laajemmalle yleisölle. Yleistajuisuutensa myötä ne tuntuvat kuitenkin erkanevan puhtaasti arkkitehtonisesta sisällöstä populaarin kuvaston, markkinoinnin ja viihteen suuntaan.

Haluaisitko lukea jutun?

Tilaajana saat rajattoman pääsyn verkkosivuillemme ja näköislehden.

Julkaistu lehdessä 5 – 2025 - Uudet visiot