Mainos

Suunnittelijalta

Amos Rexin arkkitehti: ”Hienointa on ollut rakentaa uutta elävää kaupunkikulttuuria oman kotikaupungin ytimeen”

Teksti Asmo Jaaksi

JKMM-arkkitehtitoimiston osakas, arkkitehti Asmo Jaaksi kertoo Amos Rex -taidemuseon suunnittelusta.

Kuva Tuomas Uusheimo

Amos Rex, taidemuseo ja Lasipalatsin peruskorjaus
JKMM Arkkitehdit / Asmo Jaaksi, Freja Ståhlberg-Aalto, Katja Savolainen, Päivi Meuronen
Sijainti: Mannerheimintie 22-24, Helsinki
Laajuus: 12 900 m2
Valmistuminen: 2018
Vanha rakennus: Niilo Kokko, Viljo Revell, Heimo Riihimäki 1936

Katso lisää kuvia ja piirustuksia projektista 

Tavoitteena oli tehdä Amos Rexistä toimiva ja elämyksellinen julkinen rakennus. Museon omin sanoin: paikka, jonne on helppo tulla ja jossa on mukava olla. 

Olennainen lähtökohta oli rakennuspaikka, sen historia sekä keskeinen asema helsinkiläisessä kaupunkikuvassa ja sielunmaisemassa. Tontilla kohtaavat kolme vuosisataa: 1800-luvun kasarmi, Lasipalatsi sekä nyt oma aikamme Amos Rexin hahmossa. Ajallinen kerroksellisuus tuo paikkaan vivahteita ja syvyyttä.

Nykyaikaisten näyttelytilojen toteuttaminen maanalaiseen laajennusosaan osoittautui jo alkuvaiheessa ainoaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Lasipalatsia valloitettiin ja muokattiin museon toimintaan soveltuvin osin säilyttäen rakennus kuitenkin pääosin alkuperäisessä käytössään ravintoloina ja putiikkeina. Museotoiminnan edellyttämät tilamuutokset, uuden talotekniikan sovittaminen sekä materiaalien ja pintavärien määrittely tehtiin korostuneesti rakennussuojelu huomioiden. 

Uudisrakennuksen näkyvyys ja elämyksellisyys nousivat arkkitehtuurin keskeisiksi kysymyksiksi.

Uudisrakennuksen näkyvyys ja elämyksellisyys nousivat arkkitehtuurin keskeisiksi kysymyksiksi. Lasipalatsi tarjosi hohdokkaan paikan uudelle taidemuseolle, mutta miten saavutettaisiin riittävän voimakas ja houkutteleva identiteetti myös maahan upotetulle laajennukselle? Syntyi ajatus, että rakennus ei suostukaan painumaan kokonaan piiloon, aivan kuin sillä olisi oma tahto. Maan alta esiin kuplivat muodot ottavat aukion haltuunsa ja muokkaavat sen täysin uudeksi. Pintaan puhkaistut kattoikkunat avaavat maan alta yhteyden ylös. Uusi museo hahmottuu kaupunkikuvassa voimakkaasti ja samalla kuitenkin lempeästi, tukkimatta aukiotilan avoimuutta. Muotoilulla on myös käytännöllinen ulottuvuus: kupolit ovat optimaalisia rakenteita kattamaan laajoja näyttelysaleja. Museokävijän kokemuksessa yhdistyvät sisätilojen ja yläpuolisen kaupunkiaukion muodot, kuperat ja koverat pinnat. 

Erityinen rakennuspaikka on edellyttänyt poikkeuksellisia suunnitteluratkaisuja ja taidemuseo rakennustyyppinä asettaa odotuksia ainutkertaisesta arkkitehtuurista. Amos Rex onkin ollut arkkitehdin näkökulmasta harvinaisen mielenkiintoinen ja haasteellinen tehtävä. Hienointa on kuitenkin ollut mahdollisuus rakentaa uutta elävää kaupunkikulttuuria oman kotikaupunkini ytimeen.  ↙

Julkaistu lehdessä 5 – 2018 - Näyttely